Jokaisen on saatava apua mahdollisimman vaivatta silloin kun sitä hakee ja tarvitsee. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä pitää noudattaa yhden luukun periaatetta ja panostaa erityisesti matalan kynnyksen ennaltaehkäiseviin palveluihin. Netin käytön ohella on säilytettävä mahdollisuus kasvokkain asiointiin. Toimiva asiakas- ja palveluohjaus helpottavat erityisesti paljon apua tarvitsevien ihmisten asemaa. Sosiaali- ja terveydenhuollossa tehtävä työ tarvitsee tuekseen riittävät resurssit ja hyvään työnantajapolitiikkaan panostamista. Palveluja tulee tarjota sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisesti.
a. Terapiatakuu käyttöön kunnissa
Mielenterveyden häiriöt koskettavat suurta osaa suomalaisista. Samalla mielenterveyden häiriöt ovat keskeinen syy niin pitkille sairaspoissaoloille kuin ennenaikaisille eläköitymisille. Mielenterveyspalveluissa tarvitaan enemmän nopeasti tarjottavia matalan kynnyksen palveluita. Erityisesti lasten ja nuorten sekä työelämän ulkopuolella olevien mielenterveyspalveluissa on isoja puutteita. Kuntien pitää yhdessä valtion kanssa panna toimeen terapiatakuu, joka takaa ihmiselle pääsyn hoidolliseen psykoterapiaan tai muuhun psykososiaaliseen hoitoon viimeistään kuukauden sisällä hoidon tarpeen toteamisesta.
b. Ikäihmisille hyvää hoivaa niin kotona kuin palvelutalossa
Vanhushoivan epäkohdat ovat vakava ihmisoikeusongelma ja häpeäksi suomalaiselle hyvinvointivaltiolle. Jokaisen ihmisen on voitava luottaa siihen, että hänestä pidetään hyvää huolta silloin, kun omat voimavarat eivät enää riitä. Kuntien on huolehdittava lain velvoittaman hoitajamitoituksen täysimääräisestä toimeenpanosta ja samalla parannettava kotihoidon laatua ja saatavuutta lisäämällä työntekijöitä ja panostamalla työhyvinvointiin. Kotiin vietäviä palveluita on kehitettävä, ja lääkärin kotikäyntien, kotikuntoutuksen ja viriketoiminnan pitää kuulua palveluvalikoimaan. Työntekijöille on luotava kanavia, joiden kautta he voivat raportoida huomaamistaan epäkohdista ilman pelkoa oman työpaikan menettämisestä. Kuntien on kehitettävä välimallin yhteisöllistä asumista vaihtoehdoksi kotona asumiselle ja tehostetulle palveluasumiselle.
c. Lisää resursseja päihdepalveluihin
Kuntien päihdepolitiikan tulee vähentää inhimillistä kärsimystä ja yhteiskunnallisia haittoja. Jokaisella ihmisellä on oikeus hyvään kohteluun ja ihmisarvoiseen elämään. Päihteitä käyttävät ihmiset ovat tuoneet toistuvasti esiin syrjintäkokemuksia kaikille tarkoitetuissa julkisissa palveluissa. Stigma estää hoitoon hakeutumisen ja perusoikeuksien toteutumisen. Päihteiden käyttäjiin ja päihdepalveluihin hakeutumiseen liittyvää stigmaa on aktiivisesti vähennettävä muun muassa kouluttamalla sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä.
Päihdepalveluihin ja koko väestöön kohdistuvaan ennaltaehkäisevään päihdetyöhön tulee laittaa riittävästi resursseja, ja kuntaan on laadittava päihdesuunnitelma. Päihdepalveluiden tulee olla saavutettavia. Palveluiden on oltava helposti löydettävissä, ja niihin pääsemisen tulee olla mahdollisimman yksinkertaista ja esteetöntä. Läheisille on myös tarjottava tukea ja hoitoa. Lasten oikeudet on huomioitava päihdepalveluita suunnitellessa, ja perhepalveluihin sekä lastensuojeluun on panostettava. Kunnan päihdeohjelmaan tulee sisällyttää myös rahapelihaittojen ehkäisy ja ohjeet siitä, mihin rahapeliongelmainen voidaan tarvittaessa ohjata hoitoon.
d. Omaishoitajille vapaita ja tukea
Omaishoitajia eli henkilöitä, jotka hoivaavat läheistään vamman, sairauden tai vastaavan syyn takia, arvioitiin vuonna 2018 Suomessa olevan 350 000. Noin 50 000 omaishoitajaa on tehnyt sopimuksen kunnan kanssa. He ovat yleisimmin naisia, yli 65-vuotiaita ja hoitavat puolisoaan muistisairauden takia. Omaishoitajien jaksamisen tukemiseksi kunnan pitää panostaa omais- ja perhehoitoa tukeviin palveluihin. Turvaamalla laadukkaita ja monipuolisia sijaishoitojärjestelyjä, esimerkiksi hoidettavan omassa kodissa, voidaan kannustaa omaishoitajia pitämään heille kuuluvia vapaita. Omaishoidon tuen tulee perustua tarpeeseen, ei kunnan budjettiin.
e. Vammaispolitiikan perustaksi itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
Vammaispalveluita on kehitettävä asiakaslähtöisesti niin, että eri-ikäisille ja eritarpeisille ihmisille on tarjolla heille sopivia palveluita. Vammaisten on päästävä osallistumaan itseään koskevaan päätöksentekoon. Kuljetuspalveluiden sekä henkilökohtaisen avun riittävyyden takaaminen on tärkeä tapa vahvistaa vammaisten itsemääräämisoikeutta ja mahdollisuuksia päättää esimerkiksi omasta vapaa-ajastaan. Erityisesti moniperustaiselle syrjinnälle alttiiden vammaisten oikeuksien toteutumiseen tulee kiinnittää huomiota. Työkykyisille ja -halukkaille on järjestettävä mahdollisuus palkkatyöhön tekemällä yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa sekä palkkatuen avulla. Kehitysvammaisenkin on saatava työstään palkkaa.
Vammaisen henkilön tulee voida itse päättää, missä, miten ja kenen kanssa hän asuu. Pakkomuutot pitää kieltää. Vammaisille ihmisille ja heidän omaisilleen on oltava tarjolla kootusti selkokielistä tietoa siitä, millaisia palveluita on olemassa ja miten sekä mistä niitä voi hakea. Kunnissa tulee olla erikseen ammattilaisia, jotka neuvovat vammaisia ihmisiä ja heidän perheitään, tarvittaessa selkokielisesti. Kunnat voisivat myös tarjota vertaistukea – kunnan kautta pitää voida saada yhteys koulutettuihin kokemuskouluttajiin.
f. Esteetön ja saavutettava kunta
Kaikkialla on otettava huomioon esteettömyys, saavutettavuus, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Esteettömyys on muutakin kuin hissejä ja ramppeja. Se on esimerkiksi induktiosilmukoita, tulkkausta, hajusteettomuutta ja selkokieltä. Julkisten tilojen, ja myös oppilaitosten, tulee olla esteettömiä ja niiden viestinnän saavutettavaa. Vammaisten ihmisten on päästä halutessaan osallistumaan oppilaitosten, kuntien, maakuntien, järjestöjen ja puolueiden järjestämiin tilaisuuksiin. Asenteisiin ja ennakkoluuloihin vaikuttaminen on myös tärkeää työtä. Kunnan vammais- ja vanhusneuvostoille tulee antaa oikeaa vaikutusvaltaa. Kunnissa on tärkeää tehdä yhdenvertaisuusvaikutusten arviointia.
g. Lisää paikkoja turvaa etsiville
Kunnat tarjoavat kiintiöpakolaisille ja oleskeluluvan saaneille turvapaikanhakijoille kuntapaikkoja, jotta he pääsevät muuttamaan pakolaisleiriltä tai vastaanottokeskuksesta kotouttamispalveluiden piiriin. Etenkin kiintiöpakolaisten kuntapaikkoja tarvitaan tulevaisuudessa enemmän.
Kuntien tulee varmistaa, että uudet suomalaiset pääsevät mahdollisimman sujuvasti kiinni arkeen Suomessa ilman ylimääräistä epävarmaa odottelua vastaanottokeskuksissa. Kuntapaikat pyritään varmistamaan erityisen nopeasti ilman huoltajaa maahan tulleille lapsille ja perheille.
h. Asunto on ihmisoikeus
Suomen tavoitteena on poistaa asunnottomuus kokonaan kahdessa vaalikaudessa eli viimeistään vuoden 2027 loppuun mennessä. Oma koti on kaikkia ihmisiä yhdistävä perustarve, ja siksi asunnottomuutta pitää vähentää asunto ensin -periaatetta noudattamalla. Asunnottomuus voi lisätä stressiä ja päihteiden käyttöä, vaikeuttaa elämänhallintaa ja hankaloittaa työ- ja opiskelupaikan löytämistä. Kuntien tulee vahvistaa työtä asunnottomuutta vastaan parantamalla asumisneuvonnan saatavuutta sekä asuntojen välivuokrausmallilla. Kuntien peruspalveluissa on tärkeää lisätä osaamista ja ymmärrystä asunnottomuudesta. Vahvaa tukea tarvitsevien asunnottomien tilanteen parantamiseksi tulee kehittää asumista tukevia matalan kynnyksen ja liikkuvia sote-palveluja.